Contact


Neemt u gerust contact op

Iban: NL67INGB0009432064

KvK: 80795358

Postadres: Vittoria Law | Elzenlaan 61|1214 KK Hilversum

Locatie: Olympisch Stadion 24 - 28 | 1076 DE Amsterdam

Een hoger brandstofverbruik dan in de folder; is de auto daarmee non-conform?

Tim Warnsinck • jan. 22, 2022

Een particuliere koper van een gloednieuwe Audi A3 Limousine Sport Pro spreekt een garage aan op non-conformiteit, want het feitelijke brandstofverbruik van 1:16 is veel hoger dan het opgegeven brandstofverbruik in de folder (1:26). Levert dit non-conformiteit van de auto op? De rechtbank oordeelt van wel, maar de verkoper legt de zaak nu in hoger beroep voor aan het gerechtshof.

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 23 november 2021 - ECLI:NL:GHARL:2021:10844 


Feiten en omstandigheden

 

De particulier heeft in 2016 bij een autogarage een Audi A3 Limousine (Sport Pro Line S 1.6) gekocht voor een koopsom (met inruil) van € 38.500. Op de auto is 24 maanden fabrieksgarantie gegeven. In de (algemene) Audi-brochure is onder de technische gegevens van dit type auto onder meer opgenomen dat het gemiddelde brandstofverbruik tussen de 4,1 en 3,7 liter per 100 kilometer bedraagt (dit komt neer op een verbruik van 1:26); ook van andere type auto’s (uitvoeringen) is het brandstofverbruik opgenomen. In de toelichting hierop in de brochure staat onder meer vermeld dat de opgegeven waarden zijn bepaald met de voorgeschreven meetmethode, dat deze geen betrekking hebben op één bepaalde auto en ook niet zijn gekoppeld aan het aanbod van de garage, maar dat deze waarden alleen dienen om een vergelijking te kunnen maken tussen de verschillende uitvoeringen.

 

De consument stuurt enkele maanden na levering een lijst met klachten op aan het garagebedrijf, waaronder een klacht over het hoge brandstofverbruik (1:16). Niet alle klachten zijn naar tevredenheid van de consument verholpen, waarna de consument het garagebedrijf in gebreke heeft gesteld en de koopovereenkomst heeft ontbonden, onder meer met verwijzing naar het hoge brandstofverbruik van de auto. Op verzoek van de rechtsbijstandsverzekeraar van de consument is er een expertiserapport opgesteld waarin onder meer is opgenomen dat het brandstofverbruik 1:15,77 bedraagt en daarmee 40% afwijkt van de gegevens in de brochure. Daarna hebben partijen nog verder met elkaar gecorrespondeerd over deze kwestie en getracht om tot een minnelijke oplossing te komen van hun geschil. Dit is niet gelukt.

 

De totstandkoming van de overeenkomst

 

In de daaropvolgende procedure wordt vastgesteld dat in de offerte en in de opdrachtbevestiging niets vermeld staat over het brandstofverbruik van de gekochte auto. Vast staat dat in de technische gegevens in de algemene brochure van Audi bij het merk/type van de door de consument gekochte auto een gemiddeld brandstof(diesel)verbruik staat vermeld van 4,1-3,7 per liter, hetgeen neerkomt op verbruik van 1:26. In diezelfde brochure staat óók vermeld onder de toelichting bij deze tabellen: 

 

“De waarden zijn bepaald met de voorgeschreven meetmethode. De waarden hebben geen betrekking op één bepaalde auto en zijn ook niet gekoppeld aan ons aanbod, maar dienen alleen om een vergelijking te kunnen maken tussen de verschillende uitvoeringen. … Het brandstofverbruik en de CO2-emissie zijn niet alleen afhankelijk van de efficiency waarmee de auto de brandstof benut, maar ook van de rijstijl en andere niet-technische factoren. (…)”

 

In een in de procedure ingebracht artikel van de ANWB met de titel “Pas op: brandstofverbruik folder véél te positief” staat onder meer het navolgende geschreven: 

 

“Het verbruik zoals dat in autofolders staat, wordt vastgesteld volgens de zogeheten ECE 99/100 norm. Dat is een meetmethode die helaas ver van de praktijk staat. Uit onderzoek blijkt dat in de zuinigste categorie een verschil van 40 procent (!) geen uitzondering is. De ECE-getallen zijn prima te gebruiken om auto’s onderling te vergelijken maar niet betrouwbaar voor de huishoudportemonnee.

 

De consument heeft in de stukken niet (duidelijk) gesteld dat hij bij de aankoop van de auto heeft gesproken met de verkoper van het garagebedrijf over het door hem verwachte brandstofverbruik van, volgens de brochure, 1:26. De verkoper heeft als getuige eerst uiteengezet wat hij in het algemeen aan klanten vertelt over het diesel(brandstof)verbruik dat in de brochure staat beschreven en dat deze cijfers niet overeenkomen met de werkelijkheid en altijd gunstiger zijn. Daarnaast heeft de verkoper óók verklaard dat hij zich kan herinneren dat hij dit ook met de consument heeft besproken, hetgeen naar het oordeel van het hof niet onaannemelijk is nu de verkoper ook heeft verklaard dat het dieselverbruik voor de consument “zeker belangrijk” was.

 

Het hof overweegt dat deze getuigenverklaring van de verkoper weliswaar door de consument in de kaal betwist is (hij meent dat getuigenverklaring onbetrouwbaar is), maar nu het garagebedrijf zelf niet onder ede als getuige is gehoord en het hof de getuigenverklaring van verkoper geloofwaardig acht, is de (kale) betwisting van de consument onvoldoende.

 

Daar komt bij dat, ervan uitgaande dat het brandstofverbruik voor de consument (zeker) belangrijk was, hij in ieder geval had kunnen en moeten informeren naar het brandstofverbruik van de door hem te kopen auto en desgewenst daarvoor ook een ‘garantie’ of ‘voorbehoud’ had kunnen bedingen dat het verbruik 1:26 zou zijn. Als algemeen bekend mag worden verondersteld dat de (algemene) brochures van auto’s een te rooskleurig beeld schetsen van het daadwerkelijke brandstofverbruik, zoals ook in het ANWB-bericht is te lezen. In de brochure van Audi zelf wordt in de toelichting op de vermelde gegevens over het brandstofverbruik expliciet gewezen op de ratio van de verrichte meetmethode (namelijk om auto’s onderling te kunnen vergelijken) en dat die waarden geen betrekking hebben op een specifieke auto. De consument had ook daardoor ‘gewaarschuwd’ kunnen zijn en ofwel hiernaar kunnen (door)vragen bij de verkoper dan wel (ook) nader eigen onderzoek doen naar het (gemiddelde) brandstofverbruik van dit type auto; deze laatste opties (navraag en/of/onderzoek) zijn niet door de consument benut, althans dat is niet gesteld of gebleken.

 

Oordeel

 

De conclusie is dat de consument bij de aankoop van de auto en de daarna gesloten koopovereenkomst niet heeft mogen verwachten dat het brandstofverbruik 1:26 zou zijn. Ervan uitgaande dat het verbruik volgens de consument 1:16 is en dat dus sprake is van een verschil van 40% tussen het feitelijk verbruik en het in de brochure vermelde verbruik dan is het (theoretische) verschil van 40% ook erkend door de ANWB met de vermelding dat die 40% geen uitzondering is. Naar het oordeel van het hof is dan ook geen sprake van een non-conforme auto met dit (theoretische) verschil van 40%. 

door Tim Warnsinck 22 mei, 2023
Slachtofferhulp: Het bieden van steun en herstel Verschillende vormen van criminaliteit, geweld en trauma’s spelen helaas voor veel mensen een in rol in hun leven. De impact die deze ervaringen op een mens hebben, kunnen verwoestend zijn. Dit geldt zowel voor hun naasten. Om deze mensen steun te bieden bij het herstellen van hun leven is het systeem van Slachtofferhulp ontwikkeld. In deze blog wordt besproken wat slachtofferhulp precies inhoudt, welke steun slachtofferhulp biedt, hoe slachtoffers in aanmerking kunnen komen voor deze hulp en welke hulp een slachtofferadvocaat in dit proces kan bieden.
door Tim Warnsinck 31 mrt., 2023
Het gerechtshof Den Haag heeft op 28 februari jl. arrest gewezen in een zaak waarbij Nationale Nederlanden (“NN”) en Achmea besloten hebben om geen zaken meer te doen met een belangenbehartiger en hem op te nemen in de interne (“IVR”) en externe (“EVR”) frauderegisters. De verzekeraars hebben deze maatregelen genomen omdat zij zich op het standpunt stelden dat de bewuste belangenbehartiger een letselschadeclaim van een cliënt dubbel had ingediend bij beide verzekeraars. De voorzieningenrechter gaf in eerste aanleg de verzekeraars gelijk, maar hoe dit in het door de belangenbehartiger ingestelde hoger beroep afliep, lees je in deze blog van Julia Brugmans .
door Tim Warnsinck 23 mrt., 2023
Een verward persoon is door de politie meegenomen naar een politiebureau, waarna hij in een cel is geplaatst. In de cel heeft de persoon zelfdestructief gedrag vertoond en als gevolg daarvan letselschade opgelopen. Is de politie aansprakelijk voor de schade die hieruit voortvloeit? Je leest het in deze blog van Julia Brugmans.
door Tim Warnsinck 22 mrt., 2023
Een pedagogisch medewerker van een zorginstelling voor jongeren tussen de 12 en 23 jaar is tijdens zijn werkzaamheden door een jongere gebeten in zijn borst. Dit gebeurde bovenaan een trap waar zich een plateau bevindt met een deur die leidt naar de slaapzalen. Als gevolg van deze beet is zijn borstspier afgescheurd. De medewerker stelt zijn werkgever aansprakelijk voor de schade die hij heeft opgelopen en waar hij tot op de dag van vandaag nog altijd last heeft. Is de werkgever aansprakelijk voor de schade van de werknemer? Je leest het in deze blog van Julia Brugmans.
door Tim Warnsinck 24 jul., 2022
Stel; u overkomt een arbeidsongeval op weg naar het werk. Of u overkomt een verkeersongeval tijdens werktijd. Wat is de definitie woon werk ongeval? Is er een verzekering woon werk verkeer? Dat zijn allemaal vragen die opkomen na een ongeval tijdens woon-werk verkeer. In deze blog leest u alle antwoorden op deze vragen.
door Tim Warnsinck 24 jul., 2022
Wat is een beroepsziekte, wie bepaalt een beroepsziekte en hoe kan ik mijn werkgever aansprakelijk stellen? Het zijn allemaal vragen die opkomen als je denkt een beroepsziekte te hebben. In deze blog krijg je antwoord op al deze vragen.
door Tim Warnsinck 23 jul., 2022
Stel; je bent in behandeling geweest bij een (para)medicus en denkt dat er wat fout is gegaan. Wat valt onder een medische fout? Kan je een ziekenhuis aansprakelijk stellen? Hoeveel schadevergoeding na medische fout? Krijg ik hulp bij medische fouten? Je leest het allemaal in deze blog!
door Tim Warnsinck 22 jul., 2022
#aanrijding tegenpartij liegt #aanrijding gehad niet mijn schuld #wie is aansprakelijk bij schade? #tegenpartij erkent geen aansprakelijkheid #aansprakelijkheid autoschade #ik heb iemand aangereden wat nu #wie is aansprakelijk bij autoschade #wie meldt schade bij aanrijding #wie is aansprakelijk bij een botsing
door Tim Warnsinck 21 jul., 2022
Als jouw dier bij een ander schade veroorzaakt dan kan het zijn dat jij deze schade dient te vergoeden. Wanneer ben je aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door een dier?
door Tim Warnsinck 20 jul., 2022
Het kan dat je aansprakelijk wordt gesteld voor een gebrekkige opstal. Wat is een gebrekkige opstal precies? Wanneer ben je aansprakelijk voor een gebrekkige opstal (6:174 BW)?
Meer posts
Share by: